I början på 1900-talet förändrades synsättet på hudvård. Några av pionjärerna är idag globala bolag med egna forskningsavdelningar. Ett av dessa är Nivea.

Niveas historia

I slutet av 1800-talet startade Paul C. Beiersdorf från Hamburg ett samarbete med apotekaren och Beiersdorfs framtida ägare doktor Oscar Troplowitz som förstod potentialen i det vatten och oljebaserade emulgeringsmedlet Eucerit. Detta baserades på forskning av doktor Isaac Lifschutz som var kemist.

När Eucerit presenterades år 1911 namngavs det ”Nivea” som betyder ”snövit” på latin. Från början ägdes Nivea av familjen Beiersdorf, men när familjens tillgångar konfiskerades under andra världskriget tog familjen Hertz över varumärket. Beiersdorfs återköpte rättigheterna år 1997.

Första hudvårdskrämen

Efter åratal av forskningstimmar presenterades Nivea år 1911 – världens första hudvårdskräm. Niveas produktlinje skulle hålla högsta kvalitet och vara forskningsbaserad – vilket än idag är strategin. År 1914 såldes Nivea på varje kontinent och försäljningssiffrorna exploderade. Varje marknad var en ny upplevelse. Exempelvis i Sydafrika släpptes Nivea på tre olika språk – engelska, xhosa och zulu. Aluminiumburkarna byttes ut i Storbritannien då de påminde om skokräm.

Niveas egna pojkar – och flickor!

Folk började vara mer ute och skönhetsidealet att vara blek försvann. Nu var det rosig och hälsosam som räknades. Det var en drastisk förändring även för Nivea.

En dag passerade Niveas marknadschef, Juan Gregorio Calusen, en fotobutik. I fönstret fanns ett foto på tre glada pojkar och det slog marknadschefen att en hälsosam familjeprofil var perfekt för Nivea. Detta var bröderna Wiethuchter som blev omslagspojkarna för Niveas sunda livsstil. Det tog inte lång tid förrän Niveas kontor drunknade i beundrarbrev från mängder av flickor – och nu annonserade Nivea efter tre flickor. Året därpå, 1925 kom Niveas flickor.

Nivea-bollarna

I 60-talets strandkultur fanns Nivea till hands i solskenet. Nivea-bollar gavs till den som tog med sig Niveas solskydd – Nivea-vagnarna syntes överallt i världen. Vagnarna kunde inte rulla ner till stranden – de stoppades av folkmassor som ville ha bollar. Vid denna tid hade forskning visat på sambandet mellan solande och hudcancer samt för tidigt åldrande. Niveas forskning intensifierades för att utveckla solskydd,

Hudvård för män

Det dröjde ända till 80-talet innan hudvård för män skulle få genomslag. Även om Nivea presenterat sin första produkt för män redan 1922, Nivea Shaving Soap, hade den dominerande kundgruppen varit kvinnor. Niveas hudvårdsprodukter för män är krämiga och skyddar vid rakning samt efteråt.

Q10 gör intåg

Nivea utförde vetenskapliga tester på Q10 och upptäckte att kraftigt åldrande hud hade mindre Q10 än hy som åldrades mindre. 1998 skapade man den första produkten med Q10, Nivea Visage som finns än idag inom ”anti wrinkle” segmentet.